Jak na grafiku posteru v kostce? 2.díl

Novinka je ze dne: 20. květen 2019

Jak na grafiku posteru v kostce? 2. díl

V minulém článku jste se dozvěděli, proč má smysl poster tvořit a o čem má vypovídat. V následujících řádcích se budeme věnovat technickým informacím a „vychytávkám“ pro grafiku posteru.

Jak pracujeme s barvami2 1
RGB a CMYK jsou nejpoužívanější matematické barevné modely popisující barvy na základě podílu jednotlivých složek. RGB je aditivní barevný model využívající fakt, že lidské oko je citlivé na tři barvy – červenou, zelenou a modrou. Při míchání těchto barev získáváme světlo větší intenzity. Smícháním všech tří základních barev tedy získáme barvu bílou. Právě proto se model RGB používá všude tam, kde něco svítí – od displejů vašeho foťáků, přes monitory PC po televizní obrazovky.

Model CMYK – kanál Azurové (C), Magenty (M), žluté (Y) a černé (K) – vznikl velmi zjednodušeně proto, že chceme barvy tisknout na bílý papír. Bílou barvu papíru tedy postupným nanášením cmykových barev stíníme do odstínu, který potřebujeme. Pokud bychom teoreticky smíchali všechny čtyři základní barvy CMYK, dostali bychom barvu černou.

Před tiskem RGB obrázku je nutné jej převést do barevného režimu CMYK. Na tento převod lze použít nejrůznějších programů pro úpravu fotografií. Obecně je důležité, aby po převodu v tmavých plochách procentuální součet těchto čtyř barev nebyl vyšší než 320 %, jinak se plochy mohou slévat. Tedy čísla v procentech udávající poměr jednotlivých barev C + M + Y + K < 320.

Důležitým specifikem barevného modelu CMYK je, že neumí vytisknout všechny barvy, protože nepokrývá celou část barevného spektra. Pokud se vám tedy na monitoru zobrazují vaše fotografie v režimu RGB zářivě barevné, tak výsledný tisk v režimu CMYK bude nepatrně tlumenější, barvy nebudou tak jasné. Tisk doplňkových barev (sytá červená, sytá zelená a sytá modrá), které jsou základními barvami barevného režimu RGB, je většinou nemožný. Je to způsobeno právě tím, že monitor přímo vyzařuje světlo, kdežto výtisk světlo odráží. Díky vnímání barev v kontextu však není toto omezení ve výsledku obvykle patrné.

Míchání barev CMYK2 3

Pantone
Pokud chceme tisky doplnit o nové odstíny, které nelze ve CMYKu namíchat, je možné k barvám CMYK použít ještě tzv. přímé barvy, které se nazývají Pantone. Pantone jsou barvy používané v profesionálním tisku a najdeme mezi nimi i speciální zvýrazňovací či metalické barvy. Pantone barvy však nelze tisknout digitálním tiskem.

2 4Existuje tisíce různých barev, jež můžeme využít. Stačí si vybrat ze správného vzorníku. Najdete ho na internetu, ale je dobré ho mít při výběru fyzicky v ruce. Barvy na monitoru se totiž mohou zásadně lišit od barev tištěných. Při vybírání barev ať už ze vzorníku nebo jiného tištěného dokumentu se ujistěte, že barvy vybíráte na denním světle. Ostatní světelné zdroje vám mohou některé odstíny barev pohlcovat či naopak zvýrazňovat.

Překvapení z barev na výsledného tisku způsobují i nezkalibrované monitory a displeje, které ke grafické tvorbě používáme. Pokud chcete mít jistotu, jak váš tisk bude barevně vypadat, je možné si v tiskárně nechat udělat NÁTISK. Ten nemusí být z celého formátu dokumentu, stačí udělat výřez na formát A5 či A4.

Kalibrace monitoru
Jedna z možností kalibrace barev monitoru je použít kalibrační sondy, které zakoupíte například v obchodech specializujících se na zboží pro fotografy. Operační systém Windows například nabízí svůj vlastní nástroj pro kalibraci (viz odkaz na konci článku). Nejjednodušší cestou je však použít vlastní oči a pomocí vytištěné fotografie nastavit barvy monitoru tak, aby odpovídaly barvám na fotografii. Toto nastavování provádějte vždy za denního světla.

A co rozlišení?
Jednotkou rozlišení je DPI nebo-li „dots per inch”, tedy počet bodů, případně pixelů, na jeden palec – asi 2,54 cm. Pro tisk posterů formátu B1 však postačí rozlišení 150 DPI. Tímto nastavením si snížíte čas renderování vizualizací a zároveň i velikost výsledného souboru.

Pro zajímavost, maximální rozlišení, které je schopno lidské oko rozeznat, je přibližně 2 190 DPI, pokud se díváte ze vzdálenosti 10 cm. Běžně ale čteme asi ze vzdálenosti 30 cm, pro které je dostatečné rozlišení 300 DPI. Proto je i 300 DPI nejčastěji požadované rozlišení pro většinu tištěných materiálů.

 2 5

Příprava tiskových dat

Když připravujeme tisková data pro zaslání do tiskárny, nesmíme zapomenout na pár důležitých značek jakými jsou především spadávka a ořezové značky. Zjednodušeně můžeme říci, že tisková data jsou námi vyexportovaný soubor posteru do formátu pdf, která obsahují tyto náležitosti popsané níže.

2 6Pokud chceme mít barevné pozadí nebo fotku vytištěnou až do okraje stránky, pak tiskneme tzv. na SPAD. Žádná tiskárna neumí tisknout na papír až do jeho okrajů, je tedy potřeba tisknout na větší formát, než je požadovaný formát výsledného dokumentu. Veškeré prvky, které chceme na spad, tedy mít je vytištěné až k okraji výsledného formátu, musí přesahovat okraj dokumentu tiskových dat.

Tento přesah se nazývá SPADÁVKA a je většinou v rozmezí 3–5 mm. Menší se nedoporučuje, a to hlavně u větších nákladů, protože při závěrečném hromadném ořezu na čistý formát by se mohlo stát, že by nože mohly o 1–2 mm uskočit, a tím pádem oříznout i to, co oříznout nechceme. Pokud by u dokumentu spadávka nebyla a kresba by končila na okraji dokumentu, při závěrečném ořezu, který může mít právě odchylku 1–3 mm, by vedle kresby mohl vzniknout nežádoucí bílý proužek. 

Spadávka není součástí čistého formátu dokumentu, je to přesah přes okraje čistého dokumentu, takže s ní musíme počítat při přípravě tiskových dat.

Čistý formát dokumentu nám určují ořezové značky, které je také potřeba vložit při exportu do tiskového pdf. Pomocí ořezových značek, které se značí tenkými černými čárkami na okraj dokumentu, se pak tisky ořezávají na čistý formát.

OFSET, DIGITÁL nebo PLOTR?

Ofsetový tisk je kvalitnější, ale má vyšší náklady na předtiskovou výrobu. Pro tisk je potřeba vyrobit tiskové formy, na které se nanáší barva a která se následně přenáší na papír. Také je potřeba tiskárnu před každým tiskem barevně zkalibrovat podle vámi dodaných nátisků. Ofset se proto vyplatí u vyšších nákladů a u větších formátů, protože digitál většinou umí tisknout na maximální formát A3. Obecně tedy platí, že čím je vyšší náklad, tím je ofsetový tisk výhodnějším. Cena jednoho výtisku se může od 1000 ks blížit dokonce samotné ceně materiálu.

Od kolika kusů se tedy ofset vyplatí? Při rozměru větším než A3 je ofsetový tisk nejlepší volbou již od nákladu 200–300 ks, u menších velikostí pak od 500 ks výše.

U digitálního tisku se žádné tiskové formy nepřipravují a data se přímo z počítače přenáší na papír, kalibrace tiskárny také není tak nákladná jako u ofsetu. Digitální tisk je o poznání rychlejší a také levnější, než ofsetový (alespoň v případě menších objemů).

Další variantou digitálního tisku je plotr. Ten potiskne i veliké formáty, stejně jako u digitálu se nepřipravují tiskové formy a tiskne se rovnou z počítače. Stejně ale jako digitál neumožňuje tisk přímých PANTONE barev. Tisk na plotru se vyplatí v případě, kdy chcete tisknout velkoformátové tisky v malém nákladu.

Tip na závěr: pokud upravujete jakýkoliv obrázek, fotografii či poster, čiňte tak na pozadí v barvě neutrální šedé, která neovlivňuje vaše optické vnímání.

PERLIČKA NA ZÁVĚR ANEB ZAJÍMAVÉ ODKAZY:

Barvy:
colourlovers.com – inspirace barevnými kombinacemi
colourhexa.com – převody barevných režimů
paletton.com – míchání vlastních barev
rgb2cmyk.org – převod obrázků z RGB režimu do CMYK

Kalibrace displeje:
Windows

Kapátka (nástroje pro zjištění kódu barvy):
Chrome Eye Dropper – rozšíření pro prohlížeč Google Chrome
Colorzilla – rozšíření pro prohlížeč Firefox
Color Cop - kapátko pro použití mimo prohlížeč

Písmo:
ceskefonty.cz – fonty písma s českou diakritikou
dafont.com
google fonts
whatfontis.com – určení neznámého fontu z obrázku

Ikonky, piktogramy:
fontawesome – ikonky a piktogramy
messengeroo.com – emotikony

 

 

Používáme technologie, jako jsou soubory cookie, abychom mohli přizpůsobovat obsah a reklamy, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat provoz na webu. Informace o vašem používání webu také sdílíme s našimi důvěryhodnými partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýz.
Souhlasím Více informací